Czym są koszty uzyskania przychodu i co można w nich ująć?

Rozliczasz się na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym? Na pewno doskonale znasz pojęcie „koszty uzyskania przychodu” (KUP). Dzięki nim obniżany jest Twój dochód. W konsekwencjizmniejszane są też podstawa podatku oraz sam podatek dochodowy, który płacisz w urzędzie skarbowym. Urząd może jednak sprawdzić, czy wszystkie wydatki rzeczywiście są zasadne. Co można ująć w KUP, a z czego lepiej zrezygnować? Sprawdź!

Czym są koszty uzyskania przychodu?

Koszty uzyskania przychodu to po prostu wszystkie wydatki ponoszone przez przedsiębiorcę w celu utrzymania i rozwoju firmy. Należą do nich zarówno zakupy sprzętów, mebli, urządzeń czy akcesoriów, jak i wypłaty dla pracowników, abonamenty czy wszelkie inne opłaty.

Dlaczego KUP są tak istotne? Wszystkie koszty obniżają dochód – a to od dochodu odprowadzany jest podatek dochodowy. Im większe koszty ponosi firma, tym niższy podatek opłacasz. Dodatkowo powodują one obniżenie podatku VAT (jeśli jesteś vatowcem).

Nie ma listy wszystkich możliwych kosztów uzyskania przychodu – dla każdego przedsiębiorcy mogą być trochę inne. Nie oznacza to jednak, że „na firmę” możesz kupić wszystko, co tylko zapragniesz. Urząd skarbowy może zakwestionować zasadność konkretnego wydatku.

Co można ująć w kosztach uzyskania przychodu?

Do KUP możesz wrzucić wszystko to, co pozwala Ci utrzymać i rozwinąć firmę – a więc przyczynia się do zwiększenia przychodów. Konkretna lista zależy więc od profilu działalności. W końcu inne wydatki ma właściciel firmy transportowej, a inne – budowlanej.

Najczęściej w KUP można ująć:

  • wypłaty dla pracowników oraz wszystkie wydatki związane z ich utrzymaniem i rozwojem, w tym szkolenia, odzież roboczą, imprezy integracyjne,
  • koszty utrzymania biura i siedziby firmy, np. czynsz, energię, ogrzewanie, remonty,
  • abonamenty i programy, takie jak oprogramowanie komputerowe, strona internetowa, internet,
  • samochód firmowy i opłaty z nim związane, np. paliwo – od 2022 r. taki samochód możesz sprzedać jednak dopiero po 6 latach, w przeciwnym razie zapłacisz od sprzedaży podatek,
  • koszty wyposażenia biura i siedziby firmy – czyli wszystkie sprzęty, które są niezbędne do prowadzenia działalności, np. telefony, komputery, biurka, krzesła, maszyny.

Chcesz wiedzieć więcej o KUP? Poczytaj artykuł: https://pragmago.pl/porada/co-mozna-wrzucic-w-koszty-dzialalnosci-gospodarczej/ 

Czego nie można ujmować w kosztach uzyskania przychodu?

Urząd skarbowy może przeprowadzić kontrolę, żeby sprawdzić, czy dany wydatek rzeczywiście jest związany z prowadzeniem firmy. Co może wzbudzić jego podejrzenia?

W KUP lepiej nie ujmować przede wszystkim:

  • wydatków, które nie są związane z działalnością firmy – jeśli np. prowadzisz firmę transportową, do rozwoju najczęściej nie potrzebujesz drogiego aparatu fotograficznego,
  • wydatków reprezentacyjnych – czyli takich sprzętów i przedmiotów, które są po prostu bardzo drogie, a śmiało można kupić tańszy odpowiednik (np. gdy do biura chcesz kupić dzieło sztuki za kilkanaście tysięcy złotych zamiast dekoracyjnego plakatu za kilkadziesiąt złotych).

Jeśli prowadzisz firmę, warto generować KUP – dzięki temu zapłacisz niższy podatek dochodowy. Pamiętaj jednak, by wydatki były związane z Twoją działalnością. W przeciwnym razie narażasz się na kontrolę urzędu skarbowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.